پیام قیام عاشورا چه بود؟

admin دسته‌بندی نشده

به گزارش ایسنا، این سخن سنج و پژوهشگر  در نشست «بازتاب عاشورا در فرهنگ و اتیکت عامه» که تو اندیشگاه دایره اسناد و قفسه ملی از روال ورق اینستاگرامی این صنع برگزار شد، اقرار کرد: رخداد کربلا و به شهادت رسیدن امام حسین(ع) و فرزندانش در سال ۶۱ هجرت، نه یک اتحاد و جریان زودگذر و نه یک ضرب انسانی فراموش شدنی و نه یک جنگ میان دو نفر بر سر قدرت و رسیدن به سلطنت حیات بلکه این ماجرا رویارویی راست و باطل بود. این قیام خیر یک درگیری و نزاع نظامی میان دو نیروی نابرابر بود و نه نبرد تو یک صحنه معین و در یک زمان واضح بلکه قیامی بود در راستای قیام رسولان خدایی و پیامبران فلکی و مصلحان جهانی و به شعار تزکیه بشر از آلودگی های گریزناپذیر این جهان و برداشتن موانع رشد و بالندگی انسانی و متد نشانه هایی برای رفتن بوسیله سوی کمال انسانی و چسبیدگی بوسیله مقام قرب خداوندی.

او افزود: قیام امام حسین(ع) دبیرستان ای است با پرورش های تربیتی والا و آموزش هایی انسان ساز و پیام هایی برانگیزاننده و امیدآفرین برای وجود طیبه پیاده شدن روی زمین، یکی از این تحصیل ها پرورش آزادگی و اصلاح گری است. آدم ناچار است به طبیعت مادی خود زندگی یواش و در این عمر مسئولیت هایی در موافق خانواده، اجتماع و محیط دارد. تو این زندگی پیمان هایی پیاده شدن او تحمیل می شود و تعهداتی را می پذیرد، اگر انسان تعهدات را نپذیرد انحصاری خودخواه می شود. چنانچه فرد بیعت مدنی را می پذیرد چاره ای تراشیدن که تعهدات خود را اجرا می درنگ. البته انسان آگاه و هدفدار در عین پذیرش مسئولیت مدنی تحت مرحله چیزی که عایق حرکت بالنده و نمو یابنده او به سوی خالق باشد، نمی رود. او مسئولیت های خود را به عنوان مقرری اجتماعی تلقی می کند و از رله اجتماعی خود داخل موافق خداوند  و ابداع آگاه است و دستگیر خودبزرگ دماغ نمی شود. چنین انسانی آزاده است و آزادگی تو خلقت اوست، بوقت تفویض می کند و درک و شناخت از زمان دارد و گرامی ترین زمان را برمی گزیند و بدون هیچ تردیدی آن را به اجرا می گذارد. 

قنواتی در ادامه بیان کرد: امام حسین (ع) بعد از شهادت برادرش مسئولیت سنگین امامت را پیاده شدن عهده داری گرفت اما چون تو طبق معاویه خود را به پیمان هایی پایبند می دیدن سر ای را برگزید که هم کنار تعهدات و مسئولیت اجتماعی خویشتن عمل کرده باشد و هم از عهد و پیمان بیرون نرفته باشد. این انتخاب بر پایه شناخت طرف مقابل، شناخت وضعیت اجتماعی و مردم بود. ولی همین که معاویه کوچیدن و بی همتا بی سد و باری شبیه یزید جای پدرش را گرفت، امام حسین(ع) شیوه عملش را تغییر عدل. بنابر مسئولیتی که داشت از مدینه خارج شد و برای این که هر شبهه ای را از خود دور کند، مرام و راهبرد و شیوه اجرا خود را از نهضت خود چنین اطلاع دادن کرد: من نه خودخواهانه تنش کرده ام و نه تبهکارانه و ستم گرانه. (بسیاری از قیام ها بخاطر خودخواهی و چسبیدگی به قدرت است و امام حسین (ع) این مفاسد را از خود دفع می کند). من عزب و عزب قیام کرده ام بخاطر سازش تو میان ملت جدم محمد(ص).برنامه من برای رسیدن به این کمال مطلوب این است که می خواهم کار به معروف  کنم و سایرین را از منکر بازدارم.» منظور امام از معروف کاری است که عقل اجتماعی و خرد پرسنل آن را می پذیرند و منکر کارهای جزئی نیست که مردم آن را انجام می دهند بلکه ارشد ترین منکر ظالمی است که بر عادت قدرت رسا و دیگران را می خواهد تابع خود یواش. ولی چگونه می خواهد فقره بوسیله مشهور و نهی از بزه را به ارتکاب درآورد؟ به گفته معصوم حسین محصول السلام بوسیله همان گونه و سیره جدم سفیر خداوند(ص) و پدرم علی مرتضی(ع) اقدام می کنم.

این پژوهشگر سپس با بیان راه و روش آستان سفیر الله (ص) و امام علی(ع) در گسترش اسلام و اجرای امر بوسیله اسمی و نهی از منکر از طریق طلبیدن به توحید و نفی هرگونه طاغوت و حاکم کردن عدالت در جامعه تقریر کرد: امام حسین (ع) دید ۵۰ سال پس از رحلت قاصد خدا، برنامه دوران جاهلیت به معروفیت اسلام و خلافت اسلامی بازگشته است بنابراین به دنبال به اصلاح در میان پیرو رفت، هدف او اصلاح دین بود که توسط سایرین به هیاهو و انحراف کشیده شده وجود. معصوم حسین(ع)  پایین تر وعده جور نرفته و با هر توانی که داشت به دفاع از راست برمی خیزد و از کشته شدن و اسیری قوم اش و بوسیله ظاهر شکست،  هیچ اضطراب و هراسی به خود اسلوب نمی دهد. با  سپاه دشمن روبه رو می شود، آنان را بوسیله ضایع فرامی خواند، آنان که حق را نمی شناسند مأموریت دارند او را استرداد  باطل کنند، اما امام حسین علیه السلام زیر بار خردی و میثاق کردن با یزید نمی جوی. معاهده با یزید یعنی پیاده شدن گذاشتن دین اسلام و مردم با خود می گویند اکنون که پسر فرستاده موجد پیمان با یزید را پذیرفته یعنی یزید ولیعهد سفیر خداست و عمل او مساوی با خرسند رسول خدا (ص) است.

قنواتی خاطرنشان کرد: پیام  قیام امام حسین (ع) به همه ما و انسان روزگاران  این طور است که آزاده باشید و  خود را از بندگی هرکسی سوا خداوند رها سازید، از هیچگاه قدرت و شخصیت بیم و هراس به دل طرز ندهید، دشمن ستمگر و  اهرم ستم دیده باشید. با آگاهی و خودی زمان و مکان اقدام کنید زیرا بسیاری از افراد بدون شناخت شرایط و زمان و جا و بدون یار خود و متخاصم اقدام می کنند و شکستشان باعث ناپدیدشدن پروگرام و مرام و در نهایت ضایع می شود. امام حسین (ع) با دانایی تمام و با شناخت زمان و مکان بوسیله سرانجامی که در انتظار است، رفتار می کند و داخل مقابل هرگونه ستمگری و خودکامگی ایستادگی می ورزد و کشته  شدن در راه خداوند را برگزینی می نرم. خداوند می گوید: کشته شدن در راه خداوند را نابودی به شمار نیاورید.  نباید شکست جبهه راست را قشری بدانیم و باید شایعه داشته باشیم که پیروزی عبث و نابودی فسخ به منظور الهی حتمی است اگر چه بوسیله درازا بکشد و صدها سال به کشش بیانجامد. حق را بشناسید و پیوسته طرفدار حق باشید زیرا آینده از آن حق و حق خواه آن است.

انتهای پیام

شاید دوست داشته باشید:

Nemonic؛ پرینتری که از سلفی شما مطلب چسبان تدارک می نرم

بیشتر افراد علاقه مند بوسیله حوزه ی فناوری، به چاپگرهای خوب علاقه مند هستند و باید گفت نیمونیک یکی از […]

SLA در برابر DLP: مقایسه دو تکنولوژی چاپ سه گانه بعدی

تکنولوژی های به کاربرده شده در چاپگرهای سه بعدی SLA (مخفف: Laser-Based  Stereolithography، به معنی استریولیتوگرافی مبتنی بر لیزر) و چاپگرهای […]

آموزش کتابداران هيئت دولت های مساجد آغاز شد/آموزش ۱۰ سرفصل کتابداری بوسیله همت ستاد فهما

به گزارش ایسنا،«سعادتمند سعادتی» داخل گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما)، با اشاره بوسیله دستور کار های معاونت […]